Het Parool - Delight

Publications / Press >> Het Parool 10-09-2008 - Delight


Het dagelijkse Afrikaanse leven in absurde vorm
AMSTERDAM - Black is beautiful in de Nieuwe Kerk, over zwarte mensen in de Nederlandse kunst en cultuur, was voor fotograaf Cleo Campert aanleiding om een eigen tentoonstelling te organiseren. In Arti et Amicitiae presenteert zij werk van acht kunstenaars die Afrikaanse thema's in hun werk aanroeren.

Afrika is deze zomer alomtegenwoordig in de Amsterdamse kunstwereld. Foam heeft een tentoonstelling met foto's van Malick Sidibé, het Stedelijk Museum CS pakt uit met Snap judgments en, zoals gezegd, Black is beautiful in de Nieuwe Kerk.

Directe aanleiding voor Campert waren gesprekken die ze voerde met Esther Schreuder, die de tentoonstelling Black is Beautiful samenstelde. Campert vond de historische benadering van die tentoonstelling in de Nieuwe Kerk weliswaar interessant, maar ze miste een hedendaagse component. Die ging ze vervolgens zelf bij elkaar zoeken.

De serie foto's die ze maakte in Gambia maakt ook deel uit van de tentoonstelling Delight in Arti. In 2003 maakte Campert de serie Wachten in het arme en piepkleine Afrikaanse land, waarin steeds eenzame figuren in een nachtelijke stad poseren. "Wat mij daar opviel was de machteloosheid van mensen in een bepaalde situatie. In Gambia worden mensen totaal aan hun lot overgelaten en de machthebbers zijn met totaal andere dingen bezig. Schrijnend."

Tekeningen van bootvluchtelingen door Stijn Peeters laten in Arti eenzelfde verwondering over de mensonterende omstandigheden in Afrika zien. Campert: "Toen ik de tentoonstelling ging samenstellen, merkte ik dat mijn blik op Afrika nogal beperkt is. Ik wilde niet dat het vol zou komen te hangen met clichébeelden van arme mensen die aan hun lot worden overgelaten."

Er klinkt in Delight dus ook een ander geluid door. Van Afrikaanse kunstenaars bijvoorbeeld, zoals Dineo Bopape die een prachtige video laat zien waarin ze haar eigen spiegelbeeld langzaam zichtbaar maakt. Of van Ruud van Empel, wiens gefantaseerde portretten van Afrikaanse kinderen het toonbeeld zijn van onschuld. Cuny Janssen maakte een serie kinderportretten en landschappen in Zuid-Afrika en portretteert daarmee het rijke verleden een de onzekere toekomst van het land.

Henny Overbeek maakte een grote collage die geïnspireerd is op Ghanese roddelkrantjes. 'Zus beet ... van broer af' staat in chocoladeletters bij een foto van een mannentorso met verband tussen de benen. "Zulke werken leggen de nadruk op het dagelijks leven, in zijn meest absurde vorm," aldus Campert.
De fotograaf hoopt dat de tentoonstelling een persoonlijker beeld van de zwarte mens schetst dan de Black is beautiful. "De Nieuwe Kerk laat vooral de visie van de Europeanen op zwarte mensen zien. Maar in werkelijkheid is er de laatste honderd jaar sprake van een wisselwerking."

(KEES KEIJER)

Delight,
Arti et Amicitiae, Rokin 112,
tot en met 5 oktober.
di t/m zo 12-18 uur.


by Ruud van Empel. All rights reserved.